Menu
Kalendar događaja
Hot in Shop

Džez ikona - MAJLS DEJVIS


26.5.2020.

Majls Dejvis (Miles Dewey Davis III) rođen je u Sjedinjenim Američkim Državama u gradu Altonu (država Ilinois) 26. maja 1926. godine.  U ranim tinejdžerskim godinama počeo je da studira trubu. Dejvis je svirao u džez bendovima u oblasti Sent Luis, pre nego što se 1944. preselio u Njujork da bi studirao na Institutu muzičke umetnosti. Pored formalnog obrazovanja, sticao je znanje o džezu i kroz džem sesije sa velikanima  poput Dizija Gilespija i Čarlija Parkera. Dejvis i Parker su vrlo često svirali zajedno između 1945. i 1948. godine.

Do ranih pedesetih godina prošlog veka, Dejvis je istraživao mogućnosti svog instrumenta, eksperimentišući sa harmonijama i ritmovima, i polako se odvajao u svojim improvizacijama od vladajućeg džez stila toga doba. 

U leto 1948. Dejvis je oformio nonet u kome su svirali poznati džezeri poput Džerija Maligana, Kenija Klarka, Dž. Dž. Džonsona i drugih. Maligani, Žil Evans i Džon Luis napravili su većinu aranžmana za ovu formaciju. Ova grupa je bila kratkotrajna ali tokom njihovog rada snimili su desetak numera koje su prvobitno bile objavljene kao singlovi (1949-1950). Ovi snimci promenili su tok modernog džeza i doneli nove stilove. Pesme su kasnije objavljene na albumu "Birh of the Cool" 1957. godine.



Pedesete godine su za Majlsa bile vrlo plodonosne u muzičkom smislu. U tom periodu sarađivao je sa brojnim velikanima džez scene i snimio neke od njegovih najboljih albuma poput "Round About Midnight" (1956), "Workin'"(1956), "Steamin'" (1956), "Relaxin'" (1956) i "Milestones" (1958) koji su uticali na rad brojnih drugih umetnika.


Tokom ovog perioda, objavljen je i album "Kind of Blue" (1959) koji je jedan od najslavnijih albuma u istoriji džeza. Najplodnija saradnja između Dejvisa i Evansa dešavala se takođe kasnih pedesetih godina i iznedrila albume poput "Miles Ahead" (1957), "Porgy and Bess" i "Sketches of Spain" (1960).



Ranih šezdesetih godina, Dejvis je oformio jednu manju grupu (1962) koja će kasnije postati klasik džeza. Deo ove družine bili su basista Ron Karter, pijanista Herbi Henkok i bubnjar Toni Vilijams. Saksofonista Vejn Šorter se priključio grupi kasnije, 1964. godine. Dejvisov novi kvintet karakterisao je lagan, slobodan zvuk i repertoar koji je išao u pravcu slobodnog i avangardnog džeza. "Live at the Plugged Nickel" (1965), "E.S.P." (1965),"Miles Smiles" (1966) i "Nefertiti" (1967) smatraju se najuticajnijim albumima ovog kvinteta.




Krajem šezdesetih godina, Dejvis je počeo da eksperimentiše i sa električnim instrumentima. Sa drugim muzičarima, uključujući Čika Koriju, Džoa Zavinula i Džona Meklaflina objavio je 1969. album "In a Silent Way" koji se smatra vesnikom pokreta jazz fusion.


Dejvis je svoje sviranje obogaćivao različitim ritmovima, električnim instrumentima, studijskim efektima rok muzike što se može primetiti već na njegovom albumu iz 1969. "Bitches Brew". Tokom sedamdesetih, zbog povrede u saobraćajnoj nesreći, obustavio je svoje aktivnosti, a na scenu se vratio 1981. albumom "The Man with the Horn"

Tokom osamdesetih godina bavio se raznim muzičkim stilovima, a zanimljiv je i njegov povratak bluz korenima na albumu iz 1982. "Star People". Dejvis je u ovom periodu osvojio nekoliko Gremi nagrada za albume "We Want Miles" (1982), "Tutu" (1986) i "Aura" (1989). 

Majls Dejvis preminuo je 28. septembra 1991. godine, a njegov poslednji album "Doo-Bop" objavljen je posthumno 1992.